اسکیمر چیست؟

اسکیمر استخر

اسکیمر چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟ از چه اجزایی تشکیل شده است؟ چرا جزو مهمی از سیستم تصفیه است؟ هر چند وقت و چگونه باید آن را تمیز نمود؟ 

در مقاله “تصفیه شیمیایی آب استخر” با انواع عوامل آلاینده‌ استخر آشنا شدیم. دانستیم که عوامل مختلفی باعث آلودگی آب استخر می‌شود و می‌توانیم با استفاده از انواع روش‌های تصفیه فیزیکی و شیمیایی، آب استخر را پاکیزه و ضدعفونی نماییم. حال در این مقاله به اولین عنصر موثر در تصفیه فیزیکی آب استخر یعنی اسکیمر پرداخته می‌شود.

اسکیمر چیست؟ 

عوامل مختلفی همچون برگ‌ها، مو، حشرات، ذرات چربی نظیر روغن و کرم ضد آفتاب و در مجموع هر جسم مازاد یا شناور دیگری ممکن است از طرق مختلف، وارد آب استخر ‌شوند و به صورت معلق در آب باقی بمانند. این عوامل، می‌توانند شرایط مناسبی را برای رشد و نمو انواع جلبک و قارچ‌ فراهم نمایند. همچنین ورود آن‌ها به سیستم لوله کشی تصفیه استخر، باعث افزایش فعالیت پمپ و فیلتر تصفیه می‌گردد و در واقع عمر مفید آنها را کاهش می‌دهد. به طور کلی، هر جسم و شیئی که به لحاظ جرم (چگالی)، قادر به رسیدن به کف استخر نباشد با استفاده از اسکیمر از آب گرفته می‌شود. اسکیمر یا کف‌گیر یا سرریز نقطه‌ای در واقع، اولین بخش سیستم تصفیه آب استخر می‌باشد. اجسام شناور روی سطح آب، درون سبد آن جمع شده که این سبد مانع از ورود این اجسام به پمپ تصفیه استخر می‌گردد. این تجهیز ساختار ساده‌ای دارد اما به طور کلی نقش بسیار مهمی در سیستم تصفیه استخری ایفا می‌کند.

اجزای سازنده

اسکیمرها در اندازه‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند اما صرف نظر از اندازه، به طور کلی دارای قطعات زیر می‌باشند. 

اجزای اسکیمر
اجزای سازنده اسکیمر
  • درب اسکیمر: وظیفه جلوگیری از مکیده شدن زباله‌های بزرگتر مانند شاخه‌ و …  به سیستم گردش آب استخر را به عهده دارد. 
  • دهانه اسکیمر: دهانه اسکیمر که در تماس با آب درون استخر قرار می‌گیرد و هم سطح دیواره داخلی استخر جانمایی می‌شود. آب و ذرات معلق از طریق این دهانه و با مکش ایجادشده توسط پمپ تصفیه به داخل اسکیمر کشیده می‌شود.
  • سرریز اسکیمر: سرریز، صفحه شناوری است که در داخل دهانه اسکیمر تعبیه  شده و با جریان آب می‌چرخد. هدف اصلی سرریز، جلوگیری از برگشت جریان ذرات معلق به داخل کاسه استخر می‌باشد. هنگامیکه پمپ استخر خاموش می‌شود، سرریز به حالت بسته در می‌آید که مانع از برگشت جریان از سبد اسکیمر به استخر می‌شود.
  • سبد اسکیمر: این سبد مانند صافی عمل نموده و در واقع ذرات معلق را پیش از اینکه به داخل پمپ کشیده شود، جمع آوری می‌کند. در واقع این قطعه، سبدی پلاستیکی و توری مانند است که اجازه جریان آب را می‌دهد اما اجازه عبور ذرات به نسبت بزرگتر را نمی‌دهد. 
  • خط مکش: خط مکش به سبد اسکیمر متصل می‌شود و آب پس از عبور از سبد صافی از این خط، به سمت پمپ جریان می‌یابد.
  • خط اکولایزر(متعادل کننده): خط اکولایزر، از مکش هوا توسط اسکیمر و در نتیجه هوا کشیدن پمپ، در صورت کاهش سطح آب به زیر لول ورودی آب اسکیمر جلوگیری می‌کند.

نحوه عملکرد

پمپ تصفیه استخری، آب را از دو طریق به داخل سیستم تصفیه استخری می‌کشد. یکی از طریق کف‌شوی های موجود در کف استخر(مکش از کف) و دیگری از طریق اسکیمر تعبیه شده در ارتفاع هم سطح آب استخر (مکش از سطح).  آب‌های سطحی از طریق مکش ایجاد شده در سطح، از طریق دهانه اسکیمر به داخل آن مکیده شده و سپس از طریق عبور از سبد آن (که نقش صافی را ایفا می‌کند)، ذرات بزرگ آلاینده که روی سطح آب استخر شناور بودند، گرفته می‌شود. حذف ذرات خارجی و معلق باعث می‌شود که این ذرات، درون پروانه پمپ تصفیه گیر نکرده و عملکرد پمپ را مختل ننماید. آب جریان یافته از این سبد، سپس از یک موگیر عبور کرده و وارد پمپ و سپس فیلتر تصفیه می‌گردد. به دام انداختن اجسام معلق، بویژه برگ‌ها پیش از اینکه این مواد به کف استخر برسند، باعث صرفه جویی انرژی و وقت می‌گردد و سبب می‌شود تا آب استخر تمیزتر و شفاف‌تربماند.

شماتیک تصفیه استخر اسکیمری
شماتیک سیستم تصفیه استخر اسکیمری

به منظور جمع‌بندی، اسکیمر با توجه به موقعیت قرارگیری، به کمک پمپ تصفیه مکش سطحی ایجاد می‌نماید و سپس این مواد مازاد و شناور روی سطح را به تله می‌اندازد و اجازه خروج این ذرات از محفظه را نمی‌دهد. بعضی اسکیمرها به نوعی ساخته شده‌‌اند که از آن‌ها می‌توان برای جارو کردن کف و دیواره استخر نیز استفاده نمود. در این حالت سبد و درب آن از جای خود خارج شده و شیلنگ مخصوص جاروی استخری به لوله مکش اسکیمر متصل می‌گردد. بدین ترتیب، با استفاده از پمپ تصفیه استخری، می‌توان از اسکیمر برای تمیز کردن کف و دیواره استخر نیز استفاده نمود.

جنس اسکیمر

جنس این تجهیز، اغلب از پلیمر فشرده است و ساختار آن به گونه‌ای است که مقاومت مناسبی در برابر انبساط و انقباض ناشی از تغییرات دمای آب از خود نشان می‌دهد. همچنین باید در برابر اشعه ماوراء بنفش و همچنین در برابر کلر و سایر مواد شیمیایی موجود در آب استخر مقاومت مناسبی داشته باشد تا ساختار و همچنین رنگ آن تغییر نکند.

نحوه نگهداری اسکیمر استخر

عملکرد مناسب اسکیمر سبب افزایش طول عمر پمپ و فیلتر استخر و تمیز ماندن استخر می‌شود. بنابراین تمیز کردن و خالی کردن محتویات درون سبد آن به طور مرتب و مکرر بسیار ضروری است. در حین تمیز کردن، باید وضعیت قرارگیری سرریز، سبد و درپوش به درستی بررسی و در صورت وجود آسیب یا عملکرد نامناسب، باید تعمیر یا تعویض شود. مراحل نگهداری از اسکیمر به قرار زیر است.
1- پمپ استخر را خاموش کنید.
2- درب اسکیمر را بردارید.
3-
سبد آن را بیرون آورده و محتویات آن را خالی کنید. ممکن است لازم شود تا سبد اسکیمر با شیلنگ آب شسته شود.
4- سبد را در جای خود قرار دهید.
5- پس از اتمام این کار، پمپ استخر را مجددا روشن کنید.

تمیز کردن سبد اسکیمر، به میزان ذرات معلق، سربسته یا سرباز بودن استخر، وجود یا عدم وجود کاور استخری و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد. همچنانکه ذکر شد، مسدود شدن آن باعث کاهش فشار دهش پمپ تصفیه و فشار آمدن به پمپ و کاهش عمر مفید پمپ می‌گردد. بنابراین، بسته به شدت کثیفی و وجود ذرات معلق، لازم است این سبد به طور مرتب حداقل هفته‌ای یکبار تمیز شود. 

تهیه توسط تیم مهندسی پولونی