پمپ استخر باید چند ساعت در روز روشن باشد؟

مدت زمان کارکرد پمپ استخر

پمپ استخر باید چند ساعت در روز روشن باشد؟ آیا لازم است پمپ دائم روشن باشد؟ چرا در فصل شنا، حتی زمانی که استخر در حال استفاده توسط شناگران نیست، پمپ باید روشن باشد؟ حداقل زمان ممکن برای روشن ماندن پمپ چقدر است؟ نرخ گردش آب استخر چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

در این ویدئو به بررسی شرایط کارکرد پمپ تصفیه استخر می‌پردازیم و به این پرسش پاسخ می‌دهیم که چرا در فصل شنا حتی در شرایطی که از استخر استفاده نمی‌شود، باید پمپ تصفیه روشن باشد. پس از پاسخ به این پرسش، راهکارهای جهت کاهش مصرف برق و ساعت کاری پمپ تصفیه ارائه می‌گردد. همچنین به مفهوم نرخ گردش آب در استخر، که یکی از پارامترهای اساسی در تصفیه استخر می‌باشد، اشاره می‌گردد.

گردش آب در استخر

هدف از طراحی و ساخت سيستم گردش آب در استخر اين است كه آب آلوده به گونه‌ای پيوسته و موثر به ميزان مشخصی از کاسه استخر بيرون كشيده شده و به سمت بخش فیلتراسیون و گندزدايی برده شده و سرانجام پس از تصفيه فیزیکی و شیمیایی بار ديگر به استخر برگردانده شود تا ميزان پيش بينی شده و موردنياز گندزدايی حاصل شده و آبی زلال و پاکیزه و ایمن در استخر بدست آيد. كارآيی سيستم تصفیه آب به ميزان گردش آب و مکانیزم مناسب برداشت آب آلوده و بازگرداندن آب تصفيه شده به استخر بستگی دارد.

نرخ گردش آب

نرخ گردش یا تعویض آب، مدت زمانی است که کل حجم آب موجود در کاسه استخر بواسطه کارکرد پمپ استخر، یکبار از سیستم فیلتراسیون استخر عبور می‌کند. دبی جریان حاصل تقسیم حجم استخر بر نرخ تعویض آب استخر می‌باشد.
بديهی است كه ميزان گردش آب در يك استخر عنصری اساسی در تعيين ابعاد تجهيزات تصفيه آب استخر ( مانند لوله‌ها، پمپ‌‌ها، فيلترها و غيره ) بوده و هزينه و ظرفيت دستگاه‌ها را تحت تاثير قرار می‌دهد. برای طراحی استخر و بدست آوردن نرخ گردش آب، مراجع مختلفی وجود دارد که در ادامه اعداد مندرج در استاندارد 11203 ISIRI آورده شده است.

نرخ گردش آب در استخر
نرخ گردش آب استخر بسته به نوع کاربری

تهیه توسط تیم مهندسی پولونی