لول رگولاتور چیست؟

Level Reg.

لول رگولاتور چیست؟ چه مکانیزمی برای تنظیم سطح آب استخر به شکل خودکار وجود دارد؟ اگر سطح آب در استخر به درستی تنظیم نشود، چه مشکلاتی به وجود می‌آید؟ 

به منظور عملکرد صحیح سیستم فیلتراسیون در استخرهای اسکیمری، سطح آب باید همواره در محدوده میانی ورودی اسکیمر باشد. اگر سطح آب به سطحی پایین‌تر از حد مجاز برسد، سیستم هوا را به داخل مکش می‌کند (هوا می‌گیرد). در این شرایط، پمپ به درستی عمل نکرده و بیش از اندازه گرم می‌شود. در نتیجه، به علت گرمای زیاد و لرزش در سیستم خطر سوختن پمپ و آسیب به اتصالات سیستم لوله کشی استخر نیز وجود دارد. همچنین اگر سطح آب استخر بالاتر از محدوده مجاز باشد، اسکیمر به درستی عمل نمی‌کند. در واقع قابلیت خود در فیلتراسیون و گرفتن برگ و آلودگی‌های سطحی (به ویژه به هنگام خاموش شدن پمپ تصفیه) را از دست می‌دهد. البته در این شرایط سیستم تصفیه استخر آسیب کمتری نسبت به حالت قبل می‌بیند اما استخر به نگهداری بیشتری جهت تمیز ماندن سطح آن، نیاز دارد.
به همین دلیل، باید سطح آب استخر را همواره در محدوده مجاز حفظ نماییم. تجهیزی که به منظور تنظیم سطح آب استخر در یک لول مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد، لول رگولاتور (Water Level Regulator) نام دارد.
سطح آب استخر به علت عواملی چون تبخیر سطحی آب، ورود وخروج شناگران، جارو کردن استخر و بکواش و شستشوی فیلتر از آب کاسه‌ استخر کاهش می‌یابد. بنابراین نیاز هست تا با اسفاده از مکانیزمی سطح آب را در محدوده مناسب حفظ نماییم.

level regulator
شماتیک لول رگولاتور

لول رگولاتور توکار و روکار

این تجهیز دارای یک شناور برای تنظیم اتوماتیک سطح آب از طریق یک مکانیزم مکانیکی ساده و بسیار کاربردی است. این مکانیزم اینگونه عمل می‌کند که با کم شدن آب استخر، شناور درون این تجهیز در سطحی پایین قرار می‌گیرد. شیر قطع کن داخل محفظه که با شناور و پرکن آب استخر در ارتباط است، باز و آب تازه از طریق ورودی لول رگولاتور، وارد استخر شود. زمانیکه سطح آب استخر بالا آمد، شناور به بالاترین سطح خود می‌رسد و به این طریق جریان آب ورودی به استخر را قطع می‌نماید.
به همین راحتی، می‌توان سطح آب را در یک محدوده مناسب برای فیلتراسیون حفظ و از بروز مشکلاتی چون آسیب به پمپ فیلتراسیون اجتناب نمود. این تجهیز برای استخرهای اسکیمری اجرا و نوع توکار آن باید در مرحله پس از آرماتوربندی و پیش از بتن ریزی، همزمان با اجرای سایر تاسیسات استخر در دیواره آن تعبیه شود. بدیهی است تنظیم سطح آب و کالیبره کردن سیستم از حیث تنظیم سطح آب، پس از نصب تجهیزات صورت می‌پذیرد.

In-Lev.Reg
لول رگولاتور توکار

شایان ذکر است که نوع روکار لول رگولاتور نیز وجود دارد که روی دیواره استخر (پس از کاشی کاری یا سایر عملیات نهایی سطح) تعبیه می‌گردد و فرآیند تنظیم لول آب را با همین مکانیزم انجام می‌دهد. مدل روکار آن می‌تواند جایگزین روش‌های سنتی تنظیم سطح آب برای استخرهایی شود که این تجهیز در آنها به شکل توکار تعبیه نشده است. 

portable Level Regulator
لول رگولاتور روکار

البته متدهای دیگری مانند سنجش سطح توسط تجهیزات الکترونیکی و حفظ سطح آب در یک لول مشخص نیز وجود دارد که موضوع این نوشته نبوده و در نوشته‌‌های پیش رو به سایر روش‌ها خواهیم پرداخت.
مقالات وبلاگ پولونی، نوشته‌هایی با محوریت استخر و ادوات مجموعه‌های آبی می‌باشد. بنابراین در صورت ابهام یا سوال، می‌توانید از سایر مقالات بخش وبلاگ بهره ببرید. چنانچه موضوع موردنظر خود را نیافتید، جهت کسب اطلاعات بشتر می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید. آماده‌ایم تا در اسرع وقت با شما همفکری نموده تا به نتیجه مطلوب برسیم.  

تهیه توسط تیم مهندسی پولونی