سونای خشک

Sauna Introduction

سونای خشک چیست و چه مزایایی دارد؟ خاستگاه آن کدام کشور است؟ انواع آن کدامند؟ ساطع‌کننده مادون قرمز چیست و چگونه کار می‌کند؟

با توجه به اینکه عموم موضوعات وبلاگ پولونی به مباحث مربوط به مجموعه‌های آبی اختصاص دارد، در این سری نوشته‌، به موضوع سونا به عنوان جزو لاینفک مجموعه‌های آبی پرداخته شده است. مطلب پیش رو، اولین نوشته از این سری می‌باشد و در این سری سعی داریم تمام جنبه‌های مربوط به سونای خشک و بخار را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. به منظور سهولت در دسترسی به مقالات، می‌توانید با انتخاب دسته بندی مد نظر خود (استخر، سونا، موتورخانه و ….. ) در بخش وبلاگ به مجموعه نوشته‌های مرتبط با آن موضوع دسترسی یابید. 
شایان ذکر است که این نوشته صرفا به موضوع سونای خشک اختصاص دارد و بنابراین هرجا عبارت سونا مطرح شد، منظور سونای خشک می‌باشد.

تعریف سونا

” به من قدرت تولید تب در بدن را بدهید و من هر بیماری را درمان خواهم کرد.”
این نقل قول از بقراط، حکیم بزرگ و پدر علم طب نوین می‌باشد که به اهمیت افزایش دمای بدن و تاثیر مثبت آن در درمان بیماری‌ها اشاره دارد و بهره‌ گیری از همین مفهوم است که سونا را تا این حد برای بدن سودمند می‌کند.

Hippocrates
سونا اتاقکی است از جنس چوب و دارای قابلیت درمانی که شخص استفاده کننده از آن در معرض گرما قرار می‌گیرد. گرمایی که باعث تعریق، دفع سموم بدن، رهایی از درد و آرامش بدن می‌شود. این تجهیز بواسطه ساختار و مزایای پزشکی که دارد، به نوعی زیرمجموعه‌ای از مجموعه‌های آبی محسوب می‌شود. در واقع سونا نوعی استخر نیست اما جزو لاینفک در استخر به حساب می‌آید.

خاستگاه و منشاء شکل‌گیری

بسیاری زادگاه آن به شکل امروزی را کشور فنلاند می‌دانند. سونای فنلاندی در واقع ترکیبی است از حمام رومی که از هوای داغ (Roman bath-Laconicum) و بانیای روسی (Russian Bonya) که از بخار برای گرمایش بهره می‌گرفت. سونای سنتی فنلاندی‌ها، موسوم به سونای دود (SavuSauna)  اتاقکی بود که در آن، سنگ‌ها با استفاده از آتش (ایجاد شده بواسطه سوختن چوب) برای چندین ساعت گرم می‌شدند. این اتاق، دودکش برای خروج دود نداشت و تنها یک دریچه برای ورود هوای تازه در آن تعبیه شده بود. پس از چندین ساعت که فضا به کلی گرم شد، آتش را خاموش کرده و به محض خارج شدن دود، استفاده کننده وارد فضای محصور و گرم بوجود آمده می‌شد. البته در یک ویدئو، به طور کامل به بررسی نحوه عملکرد سونای دود پرداختیم که به زودی در سایت بارگذاری می‌شود.
شرایط جغرافیایی کشوری مانند فنلاند به گونه‌ای است که ممکن است تا 7 ماه از سال زمستان را تجربه کند. بنابراین آب و هوا در اغلب اوقات سال سرد و تاریک بوده و در این شرایط مردم اغلب فعالیت فردی و اجتماعی کمتری دارند. فنلاندی‌ها به شکل ذاتی و بواسطه غریزه زندگی در نقاط سردسیر، اقدام به ساخت سونا نمودند. به اعتقاد فنلاندی‌ها استفاده مداوم از آن، بدن را از استرس و سموم آزاد می‌کند. برای مردمان این کشور، سونا محلی است برای ارتباط با دیگران و بواسطه این موضوع استفاده از آن را بخشی از فعالیت اجتماعی خود می‌دانند.

SavuSauna
سونای دود فنلاندی

مزایای استفاده از سونای خشک

استفاده از سونای خشک مزایای بسیاری دارد که در مطالعات مختلفی این مزایا مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بواسطه رویکرد مجموعه پولونی که بررسی فنی- مهندسی تجهیزات مجموعه‌های آبی است و به جهت جلوگیری از طولانی شدن مطالب، از پرداختن تفصیلی به این موارد پرهیز نمودیم. بنابراین در این بخش، این مزایا به شکل تیتروار ذکر می‌گردد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • دفع سموم بدن با استفاده از تعریق حاصل از گرما و روطبت پایین سونای خشک
  • کاهش تصلب شریان، بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی موثرتر
  • کمک به درمان عفونت‌ها
  • افزایش آرامش روحی و جسمی، کاهش استرس و کمک به کنترل فشار خون
  • بهبود سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • ترمیم و جوانسازی پوست
  • افراد خود را بخشی از یک اجتماع می‌بینند و بدین طریق ارتباط موثر و پایدار بین اعضای اجتماع شکل می‌گیرد که منجر به بهبود سلامت روان می‌شود.
  • کاهش وزن بدن که بر خلاف تصور عموم کمترین قابلیت سونای خشک در قیاس با سایر مزیت ها به حساب می‌آید.
  • بهبود وضعیت خواب

همچنین در ادامه لینک یکی از مقالات جامع که به بررسی مزایای سونای خشک و تاثیر آن بر سلامت افراد پرداخته، آورده شده است. شما مخاطب گرامی می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، از طریق لینک زیر به این مقاله رجوع نمایید.

Association Between Sauna Bathing and Fatal Cardiovascular and All-Cause Mortality Events

انواع سونای خشک

تا اینجا دانستیم سونا فضایی گرم و نسبتا خشک است که وظیفه دارد گرما را به بدن شخص استفاده کننده منتقل کند و بسته به مکانیزم انتقال گرما به بدن، به دو دسته سنتی و مدرن طبقه بندی می‌شود. در روش سنتی، سنگ‌های موجود در اتاقک، توسط هیتر گرم می‌شود و سنگ‌ها – در کنار هیتر- توسط ساز و کارهای جابجایی و تشعشعی اتاق سونا را به دمای مطلوب می‌رساند.
در روش مدرن موسوم به سونای مادون قرمز، یک منتشرکننده امواج مادون قرمز تولید کرده و این امواج توسط بدن شخص استفاده کننده جذب می‌شود. در این روش، بدن شخص به روش تشعشعی و به طور مستقیم گرم می‌شود. در واقع امواج مادون قرمز، درون بدن نفوذ می‌کند و دمای هسته مرکزی بدن را بالا می‌برند که منجر به تعریق با قابلیت درمانی بیشتر می‌گردد. سونای مادون قرمز، اولین بار حدود دو دهه قبل، توسط ناسا مورد استفاده قرار گرفت. آنها دریافتند که بهره‌گیری از تکنولوژی مادون قرمز، بهترین گزینه برای حفظ آمادگی جسمانی فضانوردان در محیط بی وزنی می‌باشد. بطوریکه استفاده 20 تا 30 دقیقه‌ای از آن، می‌تواند کالری در حدود 6 مایل دویدن بسوزاند واثراتی نظیر تاثیر مثبت سلامت قلب و عروق و … نیز به همراه دارد.

Infrared-traditional Sauna
سونای خشک سنتی و مدرن

حال که با ساختار کلی و مکانیزم عملکرد این دو نوع آشنا شدیم، خالی از لطف نیست که به منظور تکمیل بحث، آنها را با یکدیگر مقایسه نماییم. در جدول زیر این دو نوع سونا را از جهات مختلف نظیر موقعیت نصب، زمان پیش گرمایش، دمای عملکردی و بسیاری پارامترهای دیگر بررسی و مقایسه نمودیم.

Sauna Types Comparison

در نوشته بعدی، به ابعاد و اندازه‌های مهم و کاربردی در طراحی و ساخت سونای خشک خواهیم پرداخت.

تهیه توسط تیم مهندسی پولونی